Ochutnávání kuchyně
Normandie a Bretaně na vlastní pěst

Dovolená za jídlem bez cestovky

Gastroturistika Normandie a Bretaň, to jsou pěstírny ústřic a Moules marinières na každém rohu! Sepsali jsme místa, kde jsme si skvěle pochutnali.

Normandie a východní Bretagne jsou naše oblíbené části Francie pro plánování dovolené po vlastní ose s důrazem na gastronomii, místní produkty, farmaření a lokální řemeslné dobroty. Plánování cesty krok za krokem, sám a bez cestovky, je pro nás nejúžasnější zábava, a těšení se na cestu tak díky plánování trvá mnohem déle.

Normandie a východní Bretagne jsou kousek od Paříže, která je cenově dostupná letecky, a přitom se jedná o překrásné venkovské oblasti s nádhernou přírodou a úžasnou přímořskou gastronomií. Naším hlavním cílem tak jsou mořské plody, ústřice a mušle.

Ryanair létá z Prahy přímo na Beauvais, menší pařížské letiště severně od města. Zpáteční letenky pro dvě osoby pouze s příručními zavazadly vyšly na 280 EUR.

Půjčeným autem pak můžete hned odfrčet rovnou do Normandie (všechny hlavní autopůjčovny jsou přímo na letišti, týdenní pronájem vyšel nejlépe od Avis za cca 320 EUR). Při naší trase jsme se tak akorát vešli do limitu 1750 km v ceně pronájmu (2x plná nádrž, celkem cca 160 EUR).

Gastroturistika Normandie Bretaň

Dechberoucí krajina Normandie

SAINT-VALÉRY-EN-CAUX (Sobota ~ den 1.)

První dvě noci jsme strávili v idylické vesničce obklopené normandskými útesy. Skvělý výchozí bod, odkud se můžete vydat za dalším poznáváním nejsevernější části Normandie.

Ubytování v přístavu (La jungle; 18 Quai du Havre, 76460 Saint-Valéry-en-Caux) nás za dvě noci přišlo na 210 EUR ve studiu s vlastní kuchyní, což je ideální pro ochutnávání místních sýrů a uzenin. Parkovat lze v přístavu zdarma.

Po procházce vesnicí jsme se vypravili na večeři do La Cave de St. Val, kde bylo plno místních (což často bývá zárukou dobré kvality) a všichni si dávali mušle. Pokrm z mušlí zvaný Mules frites je specialitou severozápadní Francie.

Neděle ~ den 2.

Ve vesnici je úžasný farmářský obchůdek s lokálními produkty, a to přímo na hlavním náměstí Place du Marché 3. Miniaturní prostor nacpaný delikatesami, který nemá ani webovky. Je tak skvělý, že ani žádné nepotřebuje, proto počítejte s krátkou frontou. Google pin zobrazuje předešlého nájemníka tohoto místa, ale adresa souhlasí – obchůdek najdete hned vedle budovy místní policie.

Trh se v této vesničce koná každou neděli dopoledne. Potkáte zde lokální sýraře a řezníky-uzenáře charcutiery. Pozor, nenechte se unést množstvím zakoupených dobrot tak jako my. Doporučujeme nejdřív croissant v pekárně Maison Ferey, která je z místních boulangerie a pâtisserie nejlepší. Výrobnu má v zadní části pekařství.

Ochutnávka ústřic
přímo na farmě v Normandii

VEULES-LES-ROSES

Po řádném ranním nadlábnutí jsme vyrazili do ještě nádhernější vesnice VEULES-LES-ROSES, kde jsme taky měli naplánovanou první ústřicovou zastávku.

Na informace o ústřicích obecně mrkněte v hezkém článku tady.

Ve francouzštině se ústřice nazývá l’huître a ty od pěstitele RAPHAËLA GALLOTA nesou jméno La Veulaise – podle této vesnice. Raphaëlova farma se nachází nedaleko a ve vesnici přímo u pláže má prodejní stánek pro ochutnávku ústřic. Nás zaujalo zejména nerezové vybavení a chladící stoly, což je vždy zárukou profesionálního přístupu, pokud jde o živočišnou produkci. Otevřené ústřice dostanete na tácku s citronem a můžete si je sníst rovnou na pláži. Stánek Huitres de Veules Les Roses má zásoby na dopolední nebo odpolední prodej a mezitím je od 12.30 do 15.00 polední pauza, je tedy fajn svou procházku vesnicí správně načasovat.

Parkovali jsme zdarma na začátku pramene řeky, která tuto vesnici proslavila. Stezka vesnicí – kromě přenádherných typických domečků a zákoutí – představuje pěstování salátu, který u nás není příliš známý – potočnice neboli řeřicha potoční.

Vesnice Veules-les-Roses se pyšní třemi „kytičkami“, což souvisí se systémem označování francouzských vesnic žlutou cedulí u silnice vždy hned za cedulí s názvem vesnice. Pro nás to byla jistota, že vesnička bude úchvatná.

Zajímavá místa v okolí

VEULETTES-SUR-MER Pláž s útesy

BOLLEVILLE Sýry Chèvrerie des Fossés

FÉCAMP

My jsme odpoledne zamířili do Fécamp, což je větší město s kolonádou a neuvěřitelnými útesy. To ovšem znamená mraky turistů a z jídla nic, co by skutečně stálo za zmínku.

Skalnaté útesy Étretat v Normandii

ÉTRETAT (Pondělí ~ den 3.)

ÉTRETAT je další typická pastička na turisty. Světoznámé útesové oko samostatně stojící v moři láká davy lidí, proto jsou možnosti autentického jídla převálcovány turistickým gastrem.

Ve vesnici je restaurace Le bel ami označená BIB Gourmand (jediná široko daleko), což je předstupeň michellinské hvězdy. Neměli jsme rezervaci a nechtělo se nám čekat ve frontě na ulici, byť by to byl nepochybně velký zážitek.

LE HAVRE

Odpoledne jsme se začali přesouvat do nové destinace, Caen, a cestou jsme se zastavili v Le Havre. Parkovali jsme zdarma na kraji pláže a šli dlouhatánskou procházkou do Chez Lili, což mělo být nejoblíbenější místní bistro, za nás však nic, co by stálo za zmínku.

Město je zapsáno na seznamu UNESCO díky rekonstrukci většiny centrálních budov provedené architektem Augustem Perretem (1874–1954). Pozoruhodné jsou jednotné rysy domů. Nicméně jedná se už o větší město, se kterým se pojí obvyklá špína větších francouzských měst. Přes Pont Normandie jsme zamířili do Caen, který je zmiňován v průvodcích, nás však mnohem víc zaujala cesta přístavem.

Nejznámější francouzský přístav byl plný rozložených větrných elektráren, které Francouzi staví v moři pomocí obrovských zaoceánských lodí. Přístavem vede hlavní tepna k věhlasnému mostu, cesta se však pravidelně mění podle toho, jak přístavem projíždějí lodě. Kusy cest mizí, aby uvolnily prostor k proplutí. Navigace vám tak příliš nepomůže a musíte se řídit aktuálními směrovkami. Než jsme pochopili, co se děje, tak jsme chvíli bezradně stáli u spuštěných závor a koukali na chybějící cestu za nimi. Ale pak nám došlo, že průjezd je naštěstí o pár desítek metrů vedle.

Gastrozážitek v Caen

CAEN (Úterý ~ den 4.)

Ibis Caen Centre – ubytování v přístavu za cca 190 EUR na 2 noci rozhodně doporučujeme. Parkování v podzemní garáži stálo dodatečných 30 EUR, ale hotel byl tichý a na skvělém místě. Nevynechejte ulici Rue du Vaugueux.

Po snídani rozhodně musíte zamířit do Maison Tourneux, což je obrovský gastrozážitek, obzvlášť pokud fandíte severofrancouzské kuchyni. Obchůdek kdesi na předměstí (jeli jsme tramvají) přetéká klasickou charcuterie i čerstvými hotovými jídly (zachlazené, připravené k odnesení domů). Až bude mít Hostinář své klenotnictví, bude vypadat přesně takhle. Webu ani sociálním sítím se Maison Tourneux moc nevěnuje, neboť to jako většina kvalitních podniků ani nepotřebuje. Přesto nádhernou galerii jeho delikates najdete na Instagramu nebo zde.

Ústřice na poloostrově Cotentin

AGON-COUTAINVILLE

Pozor, přichází první ze tří vrcholů našeho gastrovýletu: ústřicová farma v Agon-Coutainville. Hlavním zdrojem inspirace pro nás byla recenze tohoto místa ve FB skupině C’est meilleur quand c’est bon.

Les huîtres du Père Gus je ústřicová farma s bistrem Chez le Père Gus (10h/14h – 18h/21h), která servíruje mořské plody a taky samozřejmě čerstvě vylovené ústřice. Ty připravují i tepelně upravené, což nám chutná o dost více. Hostovská část navazuje přímo na provozní prostor, můžete si tedy prohlédnout základní nerezové technologie pro provozní přípravu ústřic. Místo je provoněné slanou svěžestí, což byste u zpracovny ryb a mořských plodů očekávali asi stěží. Pro nás je úžasná vůně nejlepším důkazem čerstvosti a známkou, že tady chceme sníst všechno!

Zaparkujte na parkovišti 4 Zone Conchylicole, 50230 Agon-Coutainville, které je společné pro celý ústřicový park, kam samozřejmě doporučujeme se jít po jídle projít! Měli jsme štěstí, protože zrovna nastával odliv, takže do moře mířily desítky traktorů plné ostréiculteur (výraz pro pracovníka na ústřicové farmě). Fascinující podívaná na zemědělskou techniku, která se při pěstování ústřic využívá.

Ústřicové farmy ve Francii fungují na základě koncesí v moři, které samozřejmě patří státu. Na ploše mnoha hektarů jsou ústřicové koše patřící různým firmám, které se v daném ústřicovém parku věnují jejich pěstování. O ústřice v koších je potřeba se starat po celou dobu tří (i více) let, kdy ústřice roste. V dané oblasti obvykle operuje 5 až 10 ústřicových podniků.

Cidre Maison Herout

Kvůli ochutnávce cidru jsme menší oklikou zamířili do Maison Herout (36, route de Cantepie, 50500 Auvers). Kromě úžasného cidru jsme dostali ochutnat sladký alkoholový likér, který nám však na letišti nekompromisně vyhodili (200 ml bez odbaveného zavazadla v Beauvais vážně neprojde).

Pěstírny ústřic
vedle pláží Vylodění v Normandii

GRANDCAMP MAISY

Base Conchylicole je ústřicový park v Isigny-sur-Mer. Další překrásný úsek oceánu skrz koncese pronajatý pěstitelům ústřic na poloostrově Cotentin, na okrajové části pláží vylodění při „Dni D“. Earl Perron je ústřicový farmář, který své zázemí propůjčuje exkurzím po ústřicovém parku. Tyto exkurze organizuje Turistické infocentrum v Isigny (16 rue Emile Demagny, 14230 ISIGNY-SUR-MER), kde se taky musíte objednat. Prohlídka je buď pěšky, nebo na koňském povoze, my jsme však přišli na poslední chvíli, takže jsme se mohli přidat jen k povozu (20 EUR na osobu). Prohlídky probíhají nejspíš každý den a čas se upřesňuje podle odlivu, více detailů najdete tady.

Zajímavá místa v okolí

BARFLEUR Nádherná vesnice

CHAMPSECRET Mléčná a sýrová farma; Ferme du champ secret (La Novère, 61700 Champsecret).

GRANVILLE

Když jsme opustili Caen a zamířili do Saint-Malo, zastavili jsme se na úpatí poloostrova Cotentin v městečku Granville na pobřeží. Když zaparkujete v přístavu, skalnatá pěšina vás podél pobřeží dovede do starého města s úžasnými výhledy na moře s dovádějícími delfíny. V centru starého města (u kasina) je pláž s přístupem do moře, kde jsme mezi útesy našli plno divokých ústřic.

Pro lovení divokých ústřic jsme dostali taky jeden tip od naší zákaznice, která nás pro „Pêche à pied“ (chytání ryb pěšky) inspirovala.

V podstatě u každého kamení, které se při odlivu odhalí a o pár hodin později zase zaplaví, najdete divoké ústřice, mušle i kraby. Tipy a rady, jak je lovit, najdete tady.

Saint-Malo,
turistický cíl Bretaně

ST. MALO (Středa ~ den 5.)

Další past na turisty. Místo je to překrásné, bohužel s množstvím turistů to pro nás byla spíše noční můra. Předražený a zanedbaný hotel Ibis budget Saint-Malo Centre (2 noci za 190 EUR + 10 EUR za snídaně/osoba) měl jedinou výhodu, a to, že byl poblíž autentické ulice a krásné čtvrti místních obyvatel Rue Ville Pépin. Kromě jedné krátké návštěvy Intra Murros (starého města ve hradbách), aby se neřeklo, jsme se omezili na pohyb v neturistické části města, v okolí této překrásné, pulzující ulice.

Ve starém městě Intra Murros jsme měli v plánu navštívit řemeslnou výrobu másla s butikem, což jsme ale nestihli – Artisan Beurrier et Fromager Affineur (9 Rue de l’Orme, 35400 Saint-Malo)

Za doporučení rozhodně stojí sýrový obchod Les Fromagers Malouins na Rue Ville Pépin . Nakoupit sýry a víno a jen tak houpat nohama v přístavu…

MONT-SAINT-MICHEL (Čtvrtek ~ den 6.)

I když jsme si přivstali a na záchytném parkovišti byli už v 8 hodin ráno (klášter se otevírá v 8.30), bylo opatství už přecpané turisty. O jídle jsme ani neuvažovali a soustředili se na to, abychom v miniaturních uličkách nešlápli do psího bobku. Je fascinující, kolik turistů kulturní zážitek dopřává i svým čtyřnohým miláčkům.

Klášter je za nás další turistická pastička, ale zalitovali jsme, že jsme si jeho krásnou a mystickou atmosféru neužili přes noc. Na booking.com najdete docela dost možností ubytování přímo na ostrově a mnoho z nich bylo za obvyklou cenu 100 EUR pokoj/noc (kontrolováno v den příjezdu; nebáli bychom se nechat rezervaci na poslední chvíli). Ze záchytných parkovišť jezdí zdarma kyvadlové busy.

Ústřice a mušle,
gastro tip v zátoce Mont Saint Michel

LE VIVIER-SUR-MER

Nejlepší oběd od pěstitele ústřic Jean Luc Tonneau v lodním kontejneru u cesty, s výhledem do zátoky Mont-Saint-Michel (Rue de la grève B.P.5, 35960 Le Vivier-sur-mer). Ústřice se třídí přímo na místě, což bylo evidentní podle používaných nerezových technologií, i když hlavní provoz se odehrává zřejmě někde jinde.

Na oběd servírují Moules marinières, tedy klasický recept na vařené slávky. Taky ochutnejte rybí polévku a čerstvé ústřice. Toto úžasné místo jsme si pamatovali z předchozího výletu po Bretagni a aktuálně je to ještě mnohem lepší, protože se k nim připojil další gastroprofík na smažené hranolky. Díky tomu nyní nabízí obvyklou sestavu Moules-frites.

CANCALE

Na druhé straně zálivu, naproti opatství, je vesnice proslulá ústřicovými poli a trhem, který se koná každý den. My jsme se vydali na exkurzi do moře s bývalou ústřicovou pěstitelkou Ostreika, která na polích v této zátoce pracovala přes 10 let. Exkurzi je nutno objednat předem. Průvodkyně pak přifrčí s vozíkem gumáků, protože písek je tady opravdu tekutý a smíchaný s černým bahnem. Lokalita je tedy pro zemědělskou techniku dost nebezpečná, protože traktory by v bahně mohly uvíznout. Více se tady pracuje na loďkách, které farmáři přitáhnou za traktorem. Detaily k prohlídce ústřicového parku najdete na webu OSTREIKA.

Další možná exkurze (kde jsme my nebyli) je na La Ferme Marine – „L’Aurore“ 35260 CANCALE.

Zajímavá místa západním směrem

LANCILEUX

Vyhlášený podnik Homard Sea, 13 rue du Général de Gaulle, 22770 Ploubalay a má druhý spotrestauraci na pláži Kalypso la Cabane, Plage de Saint Sieu, 22770 Lancieux. Jedná se opět o tipy z FB skupiny C’est meilleur quand c’est bon.

Pátek ~ den 7.

Trh v pátek dopoledne v tržnici Marché de Saint-Servan představuje ideální začátek dne pro snídani. Následně jsme Saint-Malo opustili a zamířili zpět k Paříži se zastávkou poblíž Giverny.

Údajně by se v pátky měly konat ještě dvoje trhy Intra muros, což jsme ale už nezkoumali. Potraviny v Halle au Blé (Rue des Cordeliers) a rybí trh na Place de la Poissonnerie.

Vesnice Giverny
a Monetova zahrada s lekníny

GIVERNY

Ubytovali jsme se na statku cca 10 km od vesnice, nicméně zalitovali jsme, že jsme si nerezervovali nocleh přímo v Giverny. Vesnice, včetně Monetových zahrad, je neuvěřitelně překrásná, a když jsme cvičně mrkli na booking.com, nocleh za obvyklých 100 EUR snadno najdete přímo ve vesnici. Opět jde o turisticky významný cíl, proto bychom doporučili přespat tady a prozkoumat místa časně ráno nebo pozdě večer.

Odtud jsme již směřovali na letiště a měli naplánovanou zastávku na šnečí farmě, kterou jsme však nakonec vynechali:

BEAUVOIR-EN-LYONS Ferme l’escargot du Mont Réal (11 Route du Mont Réal)

Poznávání
gastrostronomie v Normandii & Bretani,
dovolená po vlastní ose

Naše zkušenost pro cestování na vlastní pěst

Nebojte se vyrazit sami! Jazyková bariera v této části Francie neexistuje, protože Francouzi s vámi jinak než francouzsky stejně mluvit nebudou. Nebojte se zapojit ruce a nohy, případně si čas na letišti zkraťte listováním ve slovníku turistických frází.

Nejvíc nás potěšilo zjištění, že ač se nám prvotně vše zdálo drahé, když jsme koukli na nabídky cestovek, bylo to právě naopak!

Zpáteční letenky za 280 EUR, půjčení auta za 320 EUR, dalších 160 EUR za naftu a 700 EUR za ubytování. K tomu nutno připočíst kapesné (jídlo, vstupy, parkování) cca 150 EUR na den pro oba – se vším všudy nás cestování po vlastní ose pro dvě osoby na 8 dní vyšlo asi na 2 600 EUR.

Když vše sečtete a přepočítáte na osobu, je dovolená na vlastní pěst výrazně levnější než nabídka poznávacího zájezdu od cestovky.

Dovolená s dětmi do hotelového resortu s lehátky daleko od civilizace je nejspíš prima s cestovkou. Ale do západní Evropy, když hledáte autentické gastro a hezkou přírodu, pak…

Normandie jedině
bez cestovky, na vlastní pěst!

Vidíte to jinak? Nebo máte super tipy pro doplnění? Napište nám na info@hostinar.info